عسل یا شکر؛ کدام شیرین کننده بهتر است

 

وقتی یک لیوان چای دم می کنید شکر به آن اضافه میکنید یا عسل؟ اگر چه هر دو آنها به نوشیدنی شما شیرینی را اضافه می کنند اما خاصیت های غذایی آنها متفاوت است. پس این مهم است که برای شیرین کردن نوشیدنی و خوراکی های خود از شکر استفاده کنید یا عسل طبیعی!

عسل و شکر هردو از کربوهیدرات های اولیه فروکتوز و گلوکز ساخته شده اند. آنها به عنوان اجزا بسیاری از غذاهای از پیش آماده شده و دستور پخت ها استفاده می شوند. هر دو آنها اگر بیش از حد استفاده شوند می توانند باعث افزایش وزن شوند.

شهرت عسل برای سالم بودن ممکن است پایه هایی داشته باشد اما به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته نمی شود. پس کدامشان سالم تر هستند؟ این همان چیزی است که شما باید بدانید و در این مطلب به آن اشاره کرده ایم. در این مطلب به صورت خلاصه عسل و شکر را معرفی کرده ایم تا بهتر بتوانید بهتر انتخاب کنید.

عسل طبیعی چیست؟
زنبورها از شهد جمع آوری شده از گل ها برای ساخت عسل استفاده می کنند. این ماده غلیظ معمولا به صورت مایع استفاده می شود و می تواند رنگی در بازه زرد کمرنگ تا قهوه ای تیره داشته باشد. عسل به شکل اولیه از آب و 2 نوع قند فروکتوز و گلوکز ساخته شده است. همچنین مقادیر مختلفی از مواد زیر را نیز در خود حمل می کند:

-    آنزیم ها
-    آمینو اسید ها
-    ویتامین های B
-    ویتامین C
-    مواد معدنی
-    آنتی اکسیدان ها
-    و...


بسیاری از آنتی اکسیدان هایی که در عسل پیدا شدند به عنوان فلونوئیدها طبقه بندی می شوند. فلونوئیدها خواص ضد التهابی دارند که ممکن است مزیت هایی برای سلامتی داشته باشد.

خواص غذایی دقیق عسل به منبع آن بر می گردد. بیشتر از 300 نوع عسل طبیعی تک گل در کل دنیا وجود دارد.

-    عسل یونجه
-    عسل گل های وحشی
-    عسل بهارنارنج
-    عسل اوکالیپتوس
-    عسل گزانگبین
-    عسل گندم سیاه
-    و...


هر نوع عسل یک رنگ و طعم منحصر بفرد دارد. به طور مثال، عسل گندم سیاه یک عسل تیره رنگ متداول در دنیا است که به خاطر مزه مات خودش شناخته می شود. عسل ویلوهرب کانادایی که یک رنگ نیمه شفاف و طعمی چای مانند دارد. این تنوع فوق العاده زیاد است و هر کشوری نیز عسل های منحصربفرد خود را دارد. مثل برخی عسل های ایرانی یا مثل عسل مانوکا نیوزلندی که شهرت جهانی دارد.تفاوتی ندارد که شما کدام نوع را ترجیح میدهید، هر نوع عسل به میزان کم یا زیاد می تواند باعث افزایش قند خون شود. در نتیجه مصرف عسل طبیعی برای هر فردی به ویژه افراد مبتلا به دیابت باید با احتیاط انجام شود.

مزیت های عسل
شما می توانید مقدار کمتری عسل بدون از دست دادن شیرینی استفاده کنید. همچنین عسل طبیعی مقداری ویتامین و مواد معدنی در خود دارد. عسل فراوری نشده همچنین می تواند آلرژی را تسکین دهد.
عسل مقدار فروکتوز بیشتری نسبت به گلوکز دارد. فروکتوز شیرین تر از گلوکز است. در نتیجه شما می توانید مقدار کمتری از عسل در غذا یا نوشیدنی خود استفاده کنید بدون اینکه از شیرینی آن کم شود. به علاوه مقادیر ویتامین و مواد معدنی داخل عسل می تواند مزیت های سلامتی بیشتری داشته باشد. عسل خام و غیر پاستوریزه مقدار کوچکی گرده هم در خود دارد که می تواند از واکنش های حساسیتی جلوگیری کند.

عسل می تواند به از بین بردن میکروب ها کمک کند، چون مقداری خواص آنتی میکروبی دارد. اگر به شکل ژل به عنوان مرحم مورد استفاده قرار گیرد، می تواند باعث بهبود زخم ها و سوختگی های جزئی شود. همچنین ممکن است شما را از گلو درد و سرفه کرد راحت کند. به ویزه اگر شربت عسل و آبلیمو میل کنید.

معایب عسل
عسل طبیعی کالری بالایی دارد و به صورت ابتدایی از مواد قندی ساخته شده است. حدود 22 کالری در هر قاشق غذا خوری عسل وجود دارد و این یعنی عسل کالری بالایی دارد. به صورت اولیه از مواد قندی تولید شده است و باید با مقدار کم مصرف شود. مخصوصا زمانی که نگرانی هایی در مورد سلامتی خود مثل دیابت، بیماری های قلبی یا چاقی دارید.

عسل ممکن است برای نوزادان کوچک تر از یک سال خطرناک باشد. چون ممکن است حاوی میکروبی باشد که می تواند برای نوزادان بیماری بوتولیسم را ایجاد کند. به علاوه، چسبندگی عسل برای کسانی که بچه کوچک دارند آنرا تبدیل به یک انتخاب کثیف کرده است

شکر چیست؟
شکر از ترکیب 2 قند گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که با هم ترکیب شده و ساکارز را به وجود آورده اند و هیچ گونه ویتامین و مواد مغذی دیگری به آن اضافه نشده است. این ماده سفیدرنگ یک کربوهیدرات با کالری زیاد است.

شکر از چغندر قند یا نیشکر تولید می شود و برای تصفیه شدن به مراحل زیادی نیاز دارد تا تبدیل به همان شکری شود که ما به طور معمول استفاده می کنیم. از انواع مختلف شکر معمولا شکر سفید، قهوه ای و شکر خام بیشتر استفاده می شوند.

شکر قهوه ای ترکیب شده از شکر سفید و شیره قند است که به طور معمول در شیرینی پزی ها مورد استفاده قرار می گیرد. البته برخی معتقدند که به دلیل کالری پایین تر شکر قهوه ای، این نوع شکر می تواند سلامت بهتری داشته باشد.

شکر خام مدلی از شکر سفید کمتر تصفیه شده است. یک مقداری قهوه ای رنگ است و دانه های درشت تری دارد. از نظر تغذیه ای شکر خام با شکر سفید تفاوتی ندارد. بقیه انواع شکر، شامل شکر پودر شده، شکر توربینادو و شکر مسکوادو می شنود.

مزیت های شکر
شکر ماده ایست که به شکل طبیعی تولید می شود. کالری نسبتا پایینی دارد و ماندگاری بالایی دارد.
به عنوان یک کربوهیدرات، شکر یک سوخت سریع بالقوه ست. مغز شما به طور روزانه به 130 گرم کربوهیدرات برای عملکرد خودش نیاز دارد. این یک ماده است که به صورت طبیعی به وجود می اید و معمولا کالری پایینی دارد. در حدود 16 کالری در هر قاشق غذاخوری.شکر سفید ماندگاری بالایی دارد و استفاده از آن برای شیرینی پزی و آشپزی آسان است. همچنین شکر معمولا قیمت پایینی دارد و دسترسی به آن آسان است.

معایب شکر
شکر می تواند ریسک ابتلا به دیابت رو افزایش دهد؛ بسیار بیشتر از عسل طبیعی. این ماده همچنین می تواند به باعث افزایش وزن شود. و هضم آن برای انسان سخت است.
خوردن مقدار زیادی شکر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد. شکر یک جز معمول برای بسیاری از غذا های فراوری شده است، به همین دلیل ممکن است بیشتر چیزی که فکر میکنید از آن مصرف کنید. این می تواند شما را به سمت افزایش وزن و چاقی هدایت کند.

افرادی که دیابت دارند باید مراقب مصرف شکر باشند، چرا که می تواند باعث افزایش قند خونشان شود.اگر بیشتر نیاز بدنتان شکر مصرف کنید، این ماده می تواند با بالا بردن خیلی سریع سوخت و ساز بدن باعث کاهش سطح انرژی شما بشود. بدن شما ممکند است شکر را سخت تر از عسل هضم کند، چون در شکر آنزیمی وجود ندارد.

نکته هایی برای کاهش شیرین کننده ها
بیشتر مردم از روی عادت از عسل و شکر استفاده می کنند. ما عادت کردیم به مزه نوشیدنی ها و غذاهای خودمان و دلمان برای آن چیز ای شیرین تنگ می شود. برای همین از آنها چشم پوشی نمی کنیم.
سعی کنید به جای یک سرویس کامل از نصف قاشق غذاخوری از عسل برای چای خود یا نصف بسته شکر برای قهوه خود استفاده کنید. شما میتوانید از شیوه مشابه برای غلات صبحانه و ماست استفاده کنید. اگر از شکر برای شیرینی پزی استفاده می کنید، کاهش آن به مقدار آن را به یک سوم ممکن از تاثیری کمتر از آنچه تصور میکنید داشته باشد.

با این حال بهتر است به جای تمامی مصارف شکر خود، از عسل استفاده کنید. اما فراموش نکنید عسل طبیعی نیز نباید بدون کنترل مصرف شود. برای مصرف عسل طبیعی نیز حد و حدودی داشته باشید تا دچار آسیب به بدنتان نشوید. دقت هم داشته باشید که عسل طبیعی آن عسلی است که زنبور عسل در تولید آن نقش دارد. عسل های مصنوعی تولید شده توسط کارخانه ها، همان شکر هستند که مضرات زیادی برای بدن به همراه دارند.

سخن آخر !

عسل یا شکر؛ هر دو خیلی استفاده می شوند. شیرین کننده ها می توانند مزه ها و بافت های خیلی متفاوتی داشته باشند. شما ممکن است پی ببرید که از شیره قند و از شکر قهوه ای برای شیرینی پزی لذت میبرید یا هنوز نرمی عسل را روی تست صبحانه تان ترجیح بدهید. آزمایش کردن با هرکدام در حالی که به مقدار مورد استفاده هر کدام دقت می کنید می تواند برای تصمیم اینکه کدام برای شما بهتر است کمک کنند.

عسل اگرچه عملکرد بهتری دارد؛ ولی هر دو آنها اگر بیشتر از نیاز مصرف شوند می توانند تاثیرات منفی روی سلامتی شما داشته باشند. اگر شما بیماری قلبی یا دیابت دارید یا درباره مدیریت وزن خود نگران هستید، با دکتر و متخصص تغذیه خود در مورد نیاز های غذایی خودتان صحبت کنید. آنها میتوانند روی شما کار کنند و بهترین برنامه غذایی را برای شما بچینند.


منبع  » www.healthline.com/health/food-nutrition/honey-vs-sugar